Strategisch Beleidsplan voor Toerisme

Het Strategisch Beleidsplan voor Toerisme 2021–2026, dat werd opgesteld door Westtoer en Toerisme Nieuwpoort, richt zich op bezoekers aan Nieuwpoort én de Nieuwpoortenaren zelf. Hierbij streeft de Stad ernaar om zich op een kwalitatieve manier te versterken.

Het doel is om Nieuwpoort in al zijn facetten op de kaart te zetten en te promoten als veelzijdige toeristische bestemming aan de Belgische Kust. De eigenheid en het DNA van onze stad zijn hierbij steeds aanwezig. Om in de toekomst meer verschillende soorten bezoekers naar Nieuwpoort te halen, zal de Stad investeren in kwaliteitsvolle belevingen die passen bij alles waar Nieuwpoort voor staat. 

Het toekomstplan pakt uit met drie sterke thematische verhaallijnen: Altijd NieuwpoortHaven van Smaak en Natuurlijk Nieuwpoort.

Altijd Nieuwpoort

In het nieuwe beleidsplan staat het nieuwe koepelconcept ‘Nieuwpoort, jouw thuishaven’ centraal. Nieuwpoort moet een bestemming zijn om steeds naar terug te keren, een plek die men als thuis beschouwt. Een groot deel van het unieke aspect van de stad wordt bepaald door de inwoners zelf en daarom krijgen zij veel aandacht in dit beleidsplan.

Haven van Smaak

Nieuwpoort kent als grootste jachthaven van Noord-Europa en als hoofdstad van de garnaal een onmiskenbare maritieme sfeer. Een kwalitatieve invulling van de Vismijn als toeristische attractie en gastronomische hotspot is een absolute must. Het moet een toegankelijk en dynamisch ontmoetingspunt worden voor bezoekers, inwoners en lokale ondernemers.

Natuurlijk Nieuwpoort

De beleving van de natuur wordt sterk naar voren geschoven. Nieuwpoort bezit veel groen en dat spoort aan tot pure groenbeleving. Er wordt de komende jaren meer ingezet op nieuwe fietsroutes en de veiligheid van de fietspaden. Ook het wandelnetwerk belevingsvoller en veiliger gemaakt, met meer natuurbeleving en autovrije routes. Verder wordt het diverse aanbod voor waterbeleving extra in de kijker gezet.