Nieuwpoort introduceert Mobio-kit: identiteitskaarten aanvragen vanuit je zetel

Stad Nieuwpoort zet een nieuwe stap richting toegankelijkere dienstverlening. Vanaf nu werkt de Dienst Burgerzaken met de Mobio-kit, een mobiel loket waarmee stadsmedewerkers bij minder mobiele inwoners thuis of in een zorginstelling langskomen om hun identiteitskaart aan te vragen of te vernieuwen.

Met het Mobio-initiatief wil Stad Nieuwpoort tegemoetkomen aan inwoners die door langdurige ziekte of verminderde mobiliteit niet zelf naar het Stadhuis kunnen komen. De fysieke loketten in het Stadhuis blijven uiteraard, steeds op afspraak, beschikbaar voor wie dit wel kan.

Hoe werkt Mobio?

Deze dienstverlening is voorbehouden aan inwoners die zich onmogelijk naar het Stadhuis kunnen verplaatsen. Daarvoor is een bewijs van verminderde mobiliteit vereist: een medisch attest, waarin een arts verklaart dat de persoon niet mobiel is, of een attest van handicap.

Wie gebruik wil maken van de thuisprocedure, kan een aanvraag indienen via het online formulier op www.nieuwpoort.be/thuisprocedure-aanvraag-identiteitskaart of via tel. 058 22 44 43. Nadien neemt een medewerker van de Dienst Burgerzaken persoonlijk contact op om een afspraak te maken. Tijdens dat huisbezoek wordt de identiteit van de aanvrager gecontroleerd, een pasfoto genomen en de handtekening en vingerafdrukken geregistreerd.

De dienst is volledig gratis, met uitzondering van de normale kostprijs van 20 euro voor de identiteitskaart. Binnen de twee weken ontvangt de burger per post de nodige codes. Met een tweede afspraak komt een medewerker de nieuwe identiteitskaart thuis samen met de burger activeren. De hele procedure kan zo van aanvraag tot aflevering volledig aan huis plaatsvinden.

Innovatie op maat van de burger

De Mobio-kit is een federale innovatie van de FOD Binnenlandse Zaken. Na grondig onderzoek en uitgebreide testfases wordt het mobiele loket nu uitgerold naar de gemeenten. Voor Stad Nieuwpoort was het een evidente keuze om ook in het Mobio-verhaal te stappen, verklaart schepen van Digitalisering en Administratieve Vereenvoudiging Maarten Claeys:

"Met de Mobio-kit brengen we de dienstverlening letterlijk tot bij de mensen. Digitale inclusie betekent voor ons dat iedereen, ook wie minder mobiel is, toegang moet hebben tot basisdiensten zoals een identiteitskaart. Als Stad hechten we enorm veel belang aan gelijke kansen en laagdrempelige administratie voor al onze inwoners. Met dit mobiele loket zetten we een mooie stap vooruit."