Het laatste nieuws van de Watsonwerf - April 2021

Gepuzzel met motoren

De Reddingboot 2 beschikt nog over de twee originele Ferry-dieselmotoren. Het was dus van in het prille begin een duidelijke prioriteit om deze te behouden en terug te laten werken.

Daarvoor moeten de twee motoren eerst grondig nagekeken en hersteld worden. Een werk van lange adem dat men minutieus aanpakt. Elke motor wordt daarvoor uit het schip gehaald en volledig ontmanteld. Om waar nodig te herstellen. Maar vooral ook om alles grondig schoon te maken. Aangekoekte vuil- en olieresten worden vakkundig verwijderd.

Elk onderdeel, hoe klein of groot ook, wordt daarbij gefotografeerd en gecatalogeerd. Om nadien de ingewikkelde puzzel terug correct in elkaar te kunnen steken.

Op donderdag 20 mei 2021 werd de bakboordmotor uit de boot getild. De tegenhanger aan stuurboord blijft voorlopig zitten als referentie voor de restaurateurs, tot de bakboordmotor in een later stadium is teruggeplaatst.

Na grondige inspectie bleek dat een aantal elementen diep in de motor aangetast zijn door corrosie. Daarvoor wordt gekeken wat de beste oplossing is: herstellen of vervangen door een wisselstuk van de Zeebrugse Reddingboot 1.

Blinkende mahonie en opgepoetst koper

Naast het werk aan de motoren zijn ook tal van andere scheepselementen aangepakt. Zo is het drenkelingenruim volledig afgewerkt. De kamer in de boeg van het schip ziet er terug stralend uit. Letterlijk zelfs, want de mahoniehouten wanden en alle koperen elementen werden met veel zorg opgeblonken.

De grote mast van de Reddingboot 2 kreeg ook zijn oude glorie terug. Deze werd gevernist én kreeg alle seinlampen en -apparatuur terug. De mast wordt nu bewaard tot de laatste fase in de restauratie, waarbij deze terug op de bovenbouw van het schip wordt bevestigd.

De overkapping in plaatstaal boven de motorkuip werd verwijderd om de eerste motor weg te nemen. Deze kap werd professioneel gezandstraald om alle roest en afbladderende verfresten te laten verdwijnen. Nadien was het tijd voor een nieuwe verfbeurt in de oorspronkelijke roodachtige tint. De schoorsteen erbovenop wordt later in het geel gespoten. Eerst moet nog wat onderzoek gebeuren naar wat de historisch correcte geeltint is.

Door het verwijderen van de eerste motor kwam er ruimte vrij om een deel van de motorkuip onder handen te nemen. Na een grondige reiniging kregen de wanden alvast een wit laagje verf. De koperen reservoirs waarin vroeger olie en het levertraan werden bewaard, zijn in dit stadium van de werken voor even goed te zien. En kregen bijgevolg ook een mooie opblinkbeurt