Goshka Macuga

Goshka Macuga is geboren in de Poolse hoofdstad Warschau en woont en werkt in Londen. Zij bedacht het werk ‘Family Module’ in het Prins Mauritspark.

Hoe kwam dit werk tot stand?
Het model voor deze sculptuur produceerde ik oorspronkelijk voor een tentoonstelling in 2010 voor de Zacheta Galerij in Warschau. Mijn eerste expo in Polen sinds ik in 1989 mijn thuisland verliet. Het doel van deze tentoonstelling was om de veranderingen in de Poolse cultuur te belichten sinds ik vertrokken ben.
 
In het werk verwijs je naar het werk La Familia Obrera (1968) van de Argentijnse kunstenaar Oscar Bony. Welke invloed had dit werk op jou?
Bony vroeg een arbeidersgezin om te poseren als levende sculptuur op een sokkel. Het bedrag dat ze hiervoor kregen, was het dubbele van wat ze normaal verdienden. Hiermee bekritiseerde hij de Argentijnse overheid die het gezin als hoeksteen van de samenleving zag, maar de arbeidersklasse
in de kou liet staan. In dit verhaal zag ik gelijkenissen met de situatie in Polen. Rechtse groeperingen proberen er om christelijke en traditionele
gezinswaarden te populariseren en elke vorm van diversiteit uit de samenleving te bannen. Zo worden abortuswetten steeds strenger gemaakt en kunnen holebi-koppels geen kinderen krijgen.

Family Module bestaat uit drie grote figuren. Wat symboliseren ze?
De figuren stellen een gezin voor: twee vrouwen en hun kind. Ze zitten dicht bij elkaar en kijken alleen elkaar aan. Dankzij de sokkel van 2 meter hoog ontstaat er een barrière tussen de figuren en het publiek. Family Module vormt een aanklacht tegen het weggommen van verworven mensenrechten ten voordele van één model voor de samenleving: het gezin. In ruimdenkende samenlevingen is het idee van het gezin verbreed naar vele vormen van familie die niet heteronormatief zijn, zoals vertegenwoordigd in dit beeld.

Hoe zou je het begrip familie vandaag omschrijven?
Veel mensen hebben moeite met de sociale contrasten die we vandaag zien. We zijn er dankzij technologische ontwikkelingen enorm op vooruitgegaan. Zo staan we tegenwoordig in contact met de hele wereld. Hierdoor verwachten we dat mensen ook openstaan voor nieuwe ideeën. Helaas
blijkt dit veelal niet het geval te zijn. Zo zien we dat diverse familievormen nog steeds niet aanvaard worden en dat velen hun individuele vrijheid niet ten volle kunnen uiten.

In je werk verwijs je ook naar de vrouwen die tijdens de middeleeuwen ten onrechte tot de brandstapel veroordeeld werden. Kun je ons daar meer over vertellen?
Op het Marktplein van Nieuwpoort is een herdenkingsbord terug te vinden voor Jeanne Panne en alle andere vrouwen die beschuldigd werden van hekserij. Deze vrouwen wilden zich niet aanpassen aan de rol van het patriarchaat (nl. dat van een goede huisvrouw) en daarvoor werden ze terechtgesteld. Ook de laatste jaren zien we dankzij initiatieven zoals MeToo en Black Lives Matter dat er nog steeds veel vooroordelen zijn en ongelijkheid bestaat.

De gedenkplaat herdenkt niet alleen de onrechtvaardigheid van vroegere tijden maar herinnert ons ook aan de constante dreiging van een onderdrukkend systeem.

Family Module bevindt zich in het pas vernieuwde Prins Mauritspark. Hoe sluit de locatie aan op het werk?
Het is heel aangenaam dat dit werk tentoongesteld wordt op een toegankelijke plaats. Het werk werd ook speciaal ontworpen zodat het buiten kan staan.

Welk effect hoop je dat jouw werk teweegbrengt?
Als kunstenaar hoop ik dat mensen zichzelf herkennen in mijn werken en dat ze in aanraking komen met nieuwe ideeën. Mijn bedoeling is steeds om mensen te doen nadenken over relevante onderwerpen. Politieke onderwerpen mijd ik niet want het is mijn taak als kunstenaar om bepaalde
zaken bespreekbaar te maken. Hoe mensen mijn werk ervaren, daar heb ik geen controle over en dat is ook niet nodig. Mensen moeten zelf hun eigen gedachten kunnen vormen. Dat is nu net het mooie aan een maatschappij waar je vrij kunt denken en waar je vrij je mening kunt uiten.

Extra informatie Goshka Macuga

Goshka Macuga (°1967) is geboren in Warschau, Polen en woont en werkt in Londen.

  • In 2019 bedacht ze ExhibitiOM M, een nieuwe opdracht voor Museum of Modern Art in New York.
  • Ze had solotentoonstellingen in het New Museum, NY; Fondazione Prada, Milaan; Schinkel Paviljoen, Berlijn; MCA Chicago; Whitechapel Gallery, Londen; Tate Britain; Kunsthalle Basel; en het Walker Arts Centre, Minneapolis.
  • Ze werd opgenomen in Documenta 2012 en genomineerd voor de Turner Prize in 2008.
  • Haar werk is opgenomen in talrijke openbare collecties, waaronder de Tate, MoMA, Government Art Collection, Arts Council Collection, MCA Chicago en Castello Di Rivoli.

Macuga's praktijk richt zich vaak op institutionele geschiedenissen en stelt onconventionele associatieve lezingen voor van hun sociale en politieke geschiedenissen. Haar strategische orkestratie van bestaande materialen, verzamelobjecten en archiefdocumenten ondersteunen de herformulering van gevestigde verhalen.