Bijna voltooide Nieuwpoortse Watson krijgt iconisch scheepswiel geschonken

De grootschalige schilderwerken aan de romp van de Nieuwpoortse Watson zijn zo goed als afgerond. Daarmee nadert de restauratie van de Reddingboot 2 zijn eindpunt. Volgend jaar staan de vaartesten op het programma. Het schip krijgt ook een authentiek stuurwiel geschonken.

Na het afwerken van het scheepsdek en de binnenruimtes, startte op 15 juni 2022 de volgende fase in de restauratie van de Reddingboot 2. Hierbij werd de volledige scheepsromp onder handen genomen.

Het aftandse blauw-rode kleurenpatroon werd volledig afgeschuurd tot op het hout. De metalen onderbouw van de Watson werd gezandstraald. Eens de scheepshuid van alle verflagen was ontdaan, werd deze aan een grondige inspectie onderworpen. Zelfs na 75 jaar bleek het houtwerk nog in uitstekende staat te zijn. Alleen ter hoogte van de boeg werden een aantal kleine vervangstukken ingevoegd.

In juli 2022 besteedde de restauratieploeg heel wat tijd aan het opnieuw kalefaten van de Watson. Daarbij werd een touwachtig stopsel gedrenkt in teer aangebracht in de kieren tussen de individuele houten latten van de romp. Met deze techniek wordt de scheepshuid waterdicht gemaakt. Na het uitschrapen van het oude stopsel, werd ongeveer 1,4 km nieuw touw aangebracht.

Schilderwerken afgerond

Vanaf september 2022 werd begonnen met het herschilderen van de romp van de Reddingboot 2. Een tijdrovende klus aangezien alles manueel werd uitgevoerd, met rol- en handborstels. Het schip kreeg eerst zes lagen zilvergrijze primerverf aangemeten. Daarboven kwamen dan vier kleurlagen. Alles samen werden tien verflagen aangebracht op de romp.

Bij het schilderen bracht men de originele kleuren aan zoals ze destijds op de scheepswerf werden aangebracht. Het stuk boven de waterlijn is terug glanzend blauw en de stootrand tussen het dek en de romp straalt dankzij de helrode kleur. Ter hoogte van de waterlijn werd ook de typerende witte lijn geschilderd.

Op maandag 5 december 2022 vond de bekroning van het schilderproces plaats. Daarbij werden de opschriften aan bak- en stuurboord minutieus gerecreëerd: de scheepsnaam Reddingboot 2 en thuishaven Nieuwpoort.

Het onderste gedeelte van het schip krijgt 24 uur voor de vaartesten een rode verflaag aangemeten met speciale anti-aangroeisubstantie. Deze vaartesten staan na de winter gepland, in het voorjaar van 2023.

Iconisch scheepswiel

De Nieuwpoortse Watson zal ook over een authentiek scheepswiel beschikken. Het originele stuur van de Reddingboot 2 is in de jaren na de uitdiensttreding verloren geraakt. Voortaan krijgt het schip het stuur van het Zeebrugse zusterschip, de Reddingboot 1.

De schenking van dit scheepswiel gebeurde door Georgette Stam, de weduwe van André de Nijs. Wijlen André de Nijs kocht de Zeebrugse Watson destijds voor zijn scheepsmuseum in Hoek van Holland. Toen het museum sloot in 2011 maakte de Reddingboot 1 een omweg via Blankenberge om uiteindelijk in Nieuwpoort te belanden, als donor voor wisselstukken voor de Nieuwpoortse Watson. Het scheepswiel bleef echter bij André, als aandenken. Nu draagt Georgette het over aan de restauratieploeg van de Nieuwpoortse Watson. Op het stuur zal een klein aandenken voor André de Nijs aangebracht worden.