Technische Dienst - deskundige Openbaar Domein

Stijn Dierinck werkt sinds juli 2018 bij Stad Nieuwpoort als deskundige Openbaar Domein. Als rasechte Nieuwpoortenaar is het voor hem een plezier om in zijn geboortestad te werken. In zijn job kan hij bovendien zijn interesse voor verkeerskunde en mobiliteit combineren. Ook het mooie evenwicht tussen plaatsbezoeken op het terrein en de bijhorende administratie is een pluspunt.

Wat kun je ons vertellen over jouw functie?

Als deskundige Openbaar Domein hou ik me bezig met het kwalitatief en duurzaam gebruik van de publieke ruimte. Hierbij is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de openbare ruimte zo efficiënt mogelijk benut wordt. Doordat de openbare ruimte beperkt is, moeten we deze op een multifunctionele manier inrichten, met ruimte voor verschillende weggebruikers en actoren.

Daarnaast staat de kwaliteit van het openbaar domein voorop. We geven gehoor aan problemen en opmerkingen om deze doelgericht aan te pakken. Zo zullen we, bijvoorbeeld bij melding van een put in de weg, contact opnemen met de juiste nutsmaatschappij, zodat een gericht herstel georganiseerd kan worden. Het samenwerken met verschillende partijen vind ik erg boeiend.

Je behoort tot de Technische Dienst. Hoe ziet jullie team eruit?

Bij de Technische Dienst maak ik deel uit van het administratieve team. Wij zijn bezig met het opstellen en opvolgen van dossiers. Daarnaast zijn er de collega’s van het uitvoerende team dat instaat voor veranderingen op het terrein. Zij zijn onmisbaar in onze werking want zonder hen kunnen onze opdrachten niet uitgevoerd worden. Als team vullen we elkaar dan ook super aan. Ook delen wij de nodige kennis met elkaar opdat iedereen steeds kan bijleren. Ons afdelingshoofd behoudt het overzicht en stuurt bij waar nodig.

Bij openbare werken speel jij een belangrijke rol. Met welke aspecten moet je rekening houden?

Het toezicht houden op grotere infrastructurele werken behoort ook tot mijn takenpakket. Bij de uitvoering van openbare werken komen er heel wat aspecten kijken. Hierbij sta ik in direct contact met de aannemer en de verschillende nutmaatschappijen om de werken vlot te laten verlopen.

Ook voor bewoners binnen de werkzone sta ik klaar. Ik probeer problemen snel en zo gericht mogelijk aan te pakken en ga graag de dialoog aan met anderen om bepaalde zaken uit te klaren. Een gesprek op de werf is het ideale moment om bepaalde vragen even samen door te nemen en in 90 % van de gevallen kan ook een antwoord geboden worden. De overige 10 % wordt meegenomen om te bespreken op de werfvergadering. Wanneer problemen snel opgelost worden, is dat een meerwaarde voor elke partij.

Er wordt ook werk gemaakt van vergroening en ontharding. Hoe houdt de Stad hiermee rekening bij zijn openbare werken?

Vergroening en ontharding kunnen zeker samengaan met vernieuwing en openbare werken. Extra groen zorgt niet alleen voor meer kleur in het wegbeeld, het zorg ook voor verkoeling tijdens de warme maanden. Deze verkoeling zal de komende jaren zeker een meerwaarde betekenen en meer geapprecieerd worden.

Jouw functie staat nu ook meer open voor mobiliteit. Het mobiliteitsplan van de Stad stelt duurzame mobiliteit en verkeersveiligheid voorop. Wat kun je hierover vertellen?

Mobiliteit is de wijze waarop je je wilt verplaatsen van punt A naar punt B. Hierbij is er een onderscheid tussen actieve en passieve mobiliteitsvormen. Met een passieve mobiliteitsvorm, zoals een auto of een brommer, maak je voornamelijk gebruik van een externe krachtbron. Bij een actieve mobiliteitsvorm, zoals fietsen of wandelen, verplaats je je hoofdzakelijk met eigen kracht.

Als duurzame Stad proberen wij alle vormen van actieve mobiliteit te stimuleren omdat ze een lagere emissie hebben. Bewegen geeft je bovendien extra energie en zorgt voor een gezonder lichaam. 

Daarnaast is verkeersveiligheid een belangrijk punt binnen mobiliteit. Iedereen wil zich veilig voelen bij verplaatsingen. Door de verschillende verplaatsingsmogelijkheden en weggebruikers is de kans op een conflict of ongeval groter. Bij het uitwerken van een verkeersbeleid proberen wij daarom rekening te houden met alle actoren om ongevallen zoveel mogelijk te voorkomen.

Nieuwpoort is een fietsvriendelijke stad en promoot graag het fietsen. Ook jijzelf bent een fervent fietser. Waarom?

Van jongs af aan heb ik altijd al graag gefietst en tegenwoordig maak ik gretig gebruik van de fiets om mij te verplaatsen in de stad. De fiets is immers snel en gemakkelijk. Zo verlies ik geen tijd met parkeerplaatsen te zoeken. Daarnaast geef ik, door de fiets te gebruiken, extra ruimte aan personen die de wagen wel echt nodig hebben. Dat geeft me een goed gevoel.

Hoe scoort Nieuwpoort als fietsstad? En wat kan er nog verbeterd worden?  

Nieuwpoort behaalde voor beleving en communicatie een mooie 8 op 10 op het Fietsrapport 2022 van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde en de Fietsersbond voor beleving en communicatie. Voor de infrastructuur kregen we een 7 op 10. Ondanks de mooie scores merkten we wel dat er nood was aan een meldpunt voor vragen of klachten rond fietsen. Daarom hebben we werk gemaakt van een digitaal meldpunt op onze website: www.nieuwpoort.be/meldpunt-fietshinder.

Via het fietsmeldpuntformulier kun je gerichte informatie of opmerkingen over het fietsen overmaken zodat wij gericht actie kunnen ondernemen.  Sinds de aanmaak van de pagina krijgen we sporadisch meldingen binnen die we dan ook zo spoedig mogelijk aanpakken.  

Heb je zelf een stad in gedachten die op vlak van duurzaamheid en fietsen goed scoort?

In het algemeen scoort Vlaanderen al heel goed op dit vlak. Mijn favoriet is toch het Nederlandse Delft. Tijdens een studiedag werden we ondergedompeld in wat de stad allemaal te bieden heeft. Op vlak van fietsvoorzieningen staan zij toch een stuk verder. Zo is de fiets koning en moeten de auto’s ruimte afgeven.

Welk effect heeft de zone 30 op de weggebruikers van onze stad? 

De zone 30 moet zorgen voor een bewustwording bij alle weggebruikers. Deze snelheid zorgt ervoor dat de voorrang van rechts veel meer gerespecteerd wordt. Het kleinere snelheidsverschil tussen de verschillende weggebruikers maakt het aangenamer en vooral veiliger voor allen.

Daarnaast zijn er zeker ook voordelen voor gemotoriseerde (passieve) weggebruikers. Het verbruik zal lager liggen en de slijtage van de wagen is minder voelbaar.

Waar kijk je in je loopbaan nog naar uit?

Met nog meer plezier naar het werk komen, binnen een tof team – zoals de laatste jaren, gisteren en vandaag – blijft een gegeven waar ik naar uitkijk. Als ik daarbij nog ergens in kan doorgroeien, zal ik dit niet uit de weg gaan.