Naar inhoud
Nieuwpoort homepage

U bent hier: Nieuwpoort > Toerisme > Ontspannen > Evenementen > Beaufort 2018

Beaufort 2018

 Beaufort 2018


Wat is Beaufort?

Beaufort is een cultuurtoeristisch project aan de Belgische kust. Elke drie jaar brengen een selectie van nationale en internationale kunstenaars er hun werken in de openbare ruimte. Dit is alles in de natuurlijke biotoop van het kustlandschap.De zesde editie van de triënnale voor hedendaagse kunst aan zee "Beaufort2018" vindt plaats van 30 maart tot 30 september 2018, onder leiding van curator Heidi Ballet (▫1979). Zij werkt als onafhankelijk curator vanuit Brussel en Berlijn.

Welke kunstenaars nemen er deel?

Ballet selecteerde 18 kunstenaars die 18 projecten zullen realiseren in de negen kustgemeenten. Met een beperkt aantal kunstenaars werd gekozen voor het benadrukken van de sterke en unieke kwaliteiten van Beaufort: het decor van de zee, de laagdrempeligheid van het project, de spreiding over de kustlijn en de uitbouw van een kwalitatief beeldenpark op termijn. De werken in Beaufort 2018 gaan volgens Ballet op zoek naar het vrijdenkende karakter van de kust.

Beaufort 2018 onderzoekt de rol van monumenten in de publieke ruimte: hoe geven ze betekenis, welke interpretatie krijgen ze toebedeeld en in hoeverre blijft hun boodschap actueel? Beaufort is ook een denkoefening over de klimaatproblematiek. Ecologische veranderingen dwingen ons om ons aan te passen, zodat de aarde leefbaar blijft. Aan de kust is onze kwetsbaarheid extra voelbaar. De kunstenaars spreken over de veranderende verhouding tussen mens en natuur en brengen een eerbetoon aan de oppermachtige zee.

Beaufort 2018 in Nieuwpoort.

Voor Nieuwpoort maakte Nina Beier (▫1975) uit Denemarken het indrukwekkende kunstwerk "Men", te bezichtigen op de golfbreker ter hoogte van de Lefebvrestraat in Nieuwpoort-Bad. Beier heeft interesse in het leven van monumenten in de publieke ruimte. Zij ziet de zee als een neutrale ruimte zonder de logica van de staatssoevereiniteit, als een non-space.

Voor deze nieuwe creatie bestudeerde Nina Beier de beeldhouwtraditie van de publieke ruiterstandbeelden aan de Belgische kust. De geschiedenis van de ruiterstandbeelden gaat terug tot het oude Rome, waar het eerste ruiterstandbeeld in de 6e eeuw v. Chr. werd gemaakt. De portretten te paard beeldden mannen af in oorlogsvoering. Na die periode duurde het tot de Renaissance voordat er opnieuw ruiterstandbeelden verschenen. De populariteit van deze beelden bereikte haar hoogtepunt tijdens de regeerperiode van Lodewijk XIV. Hij vond dat een hiërarchische rangorde van mannen te paard de ideale manier was om macht te tonen. Nina Beier toont ons eb en vloed van macht door het paard in te zetten als verhogend effect in de beelden van verschillende mannelijke personages.

Voor Beaufort verzamelde Beier standbeelden die niet langer in de publieke ruimte staan. Ze installeerde ze in formatie vlakbij de zee. Door ze in deze ongebruikelijke omgeving te plaatsen, wordt het element van prestige vervangen door drama, en zien de standbeelden eruit alsof één moment van een vergeten veldslag aan zee in brons werd gegoten. Deze verwijzing naar een leger lijkt losgekoppeld van tijd en plaats, het lijkt of de standbeelden verdwijnen en verschijnen met het getij. Een dagelijks ritueel waarbij de zee de scherpe randen van de standbeelden langzaam opslokt tot ze uiteindelijk in de anonimiteit verdwijnen.

Aan het Koning Albert I-monument brengt de Belgische Edith Dekyndt (▫1960) haar bevreemdende performance The Ninth Wave. Op bepaalde tijdstippen poetst een vrouw het beeld van koning Albert I. Dekyndt brengt hiermee hulde aan de vrouwen die tijdens de Eerste Wereldoorlog het werk van de mannen, die aan het vechten waren, erbij namen.

In haar werk belicht Edith Dekyndt de natuurlijke loop van ecosystemen op micro- en macroniveau. The Ninth Wave is een eerbetoon aan het serene Westfrontmonument voor Wereldoorlog I. Het beeld staat aan het sluizencomplex De Ganzenpoot, het kruispunt van de Noordzee en de IJzer, en de plek waar het kamp van de Duitsers onder water werd gezet. Door deze ingreep bleef Frankrijk gespaard in Wereldoorlog I terwijl Nieuwpoort zelf bijna helemaal verwoest werd.

Dit werk van Dekyndt is een live performance, een actie die regelmatig herhaald wordt en ook op video te zien is. Het bestaat eruit dat een vrouw op regelmatige tijdstippen het viriele beeld van Albert I poetst, een referentie naar de impact van Wereldoorlog I op het leven van vrouwen. Vrouwen vochten zelf niet mee aan het front, maar vervingen de mannen in fabrieken en op boerderijen. Na de oorlog besloten veel vrouwen niet langer de verwachting in te vullen om hoofdzakelijk (huis)moeder te zijn en veel kinderen te baren, ook uit vrees dat de kinderen zouden sterven in een oorlog. De titel van dit werk is genoemd naar de B-kant van een album van Kate Bush uit 1985. De nummers van The Ninth Wave vertellen het verhaal van een vrouw die alleen drijft op zee en wacht op redding. In bepaalde zeevaarderstradities gelooft men dat grote golven steeds met drie komen, en in een reeks van drie. De laatste en negende golf is de meest verwoestende. De titel verwijst ook naar de opeenvolging van golven waarmee de onderwaterzetting van 1914 zich uitbreidde.

Het werk bestaat uit een live actie aan het monument en een video aan de ingang van het Bezoekerscentrum Westfront.

Praktisch

De officiële Beaufort-catalogus (€ 5) is verkrijgbaar bij Dienst Toerisme:

Marktplein 7 (Stadhuis | Nieuwpoort-Stad)
Hendrikaplein 11 (Infokantoor | Nieuwpoort-Bad)

De gratis Beaufort-kaart, met aanduiding van alle werken langs de Belgische kust, is eveneens beschikbaar in beide kantoren. U kan deze ook hier downloaden

Meer info over Beaufort 2018: www.beaufort2018.be

Vorige maand Volgende maand juli 18
ma di wo do vr za zo
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          

Het weer in Nieuwpoort