Karine Bollaert - Dienst Onthaal

Sinds eind augustus 2025 is Karine Bollaert het nieuwe, enthousiaste gezicht aan de onthaalbalie van onze Stad. De 54-jarige Gentse ruilde recent haar thuisbasis in voor een leven aan zee, samen met haar man Wim. Wanneer ze niet aan het onthaal klaarstaat voor inwoners en bezoekers, vind je haar wandelend langs de kust of is ze creatief in de weer met kaartjes en keramiek. Met haar warme charisma en zin voor service is Karine helemaal klaar om elke Nieuwpoortenaar met een glimlach te ontvangen.

 

 

 

 

 

Karine, je bent pas gestart bij Stad Nieuwpoort, hoe voelt het om deel uit te maken van de Dienst Onthaal?

Ik werd meteen warm onthaald door een heel leuk team en voelde me vanaf dag één echt thuis. Ik kan ook met al mijn vragen of ideeën terecht bij mijn collega’s. Dat geeft enorm veel steun.

Wat houdt jouw job juist in? En wat zorgde ervoor dat je solliciteerde voor de functie?

We helpen burgers die langskomen aan de balie: afspraken inboeken, attesten aanvragen, digitale sleutels activeren … noem maar op. We hebben niet altijd meteen het antwoord, maar we zorgen er wel voor dat mensen verder kunnen.

Ik deed hiervoor een gelijkaardige job. Toen deze vacature opdook, zag ik een unieke kans om aan zee te komen wonen. Het contact met mensen geeft me veel energie.

Welke weg heb je afgelegd vóór je bij de Stad aan de slag ging?

Ik werkte voordien altijd in administratieve functies. Vóór mijn komst naar Stad Nieuwpoort was ik medewerker Onthaal en Communicatie bij gemeente Laarne. Heel wat procedures en producten zijn dus al vertrouwd voor mij.

Wat vind je het leukste aan werken aan het onthaal, waar je zoveel verschillende mensen ziet binnenkomen?

Dat je écht iets kunt betekenen voor mensen. Je bent het uithangbord van de Stad: de eerste die iemand ziet of aan de lijn krijgt. Dat geeft veel verantwoordelijkheidsgevoel, maar ook veel voldoening.

Welk moment of eerste indruk op het werk is jou tot nu toe het meest bijgebleven?

De positieve sfeer! Er worden heel wat dingen georganiseerd voor medewerkers: sportnamiddagen, teambuildings … Je voelt dat inspraak hier écht telt.

Je bent niet alleen nieuw op het werk, maar ook nieuw in Nieuwpoort. Wat heeft je overtuigd om hier te komen wonen?

We leerden Nieuwpoort zo’n tien jaar geleden kennen via vrienden. Oorspronkelijk wilden we pas na ons pensioen verhuizen. Toen kwam de vacature voorbij … Ik twijfelde even, want het betekende een grote verandering. Mijn kandidatuur versturen deed ik zelfs pas enkele minuten voor de deadline. Maar ergens voelde het ook als thuiskomen: mijn grootmoeder langs vaderskant was afkomstig uit Wulpen, waardoor het toch een beetje voelt alsof ik terugkeer naar mijn roots. En ik ben zó blij dat ik die sprong heb gewaagd.

Wat was je allereerste indruk van Nieuwpoort als nieuwe inwoner?

Dat alles hier vlakbij is: zee, duinen, promenade, historische gebouwen, winkels, restaurants … En ik ben fan van de vrijdagmarkt én de boerenmarkt op zaterdag.

Heb je inmiddels al favoriete plekjes ontdekt in je nieuwe thuisstad?

De vernieuwde promenade tussen Stad en Bad is prachtig, zeker als je onderweg zeehonden spot. En met de veerboot in het weekend voel je je bijna toerist in eigen stad. Daarnaast zijn is het heerlijk wandelen in provinciedomein De Koolhofput.

Hoe verschilt jouw leven in Nieuwpoort van waar je vroeger woonde?

Aan zee kom je automatisch meer buiten. Ik wandel veel meer en geniet elke dag van een beetje vakantiegevoel.

Wat vind je typisch aan Nieuwpoort qua sfeer, mensen of dynamiek?

Het is een heel levendige stad, het hele jaar door. Hier wonen mensen van overal en dat zorgt voor een gezellige mix van dialecten en persoonlijkheden. Je voelt je hier meteen welkom.

Binnen enkele jaren komt er een nieuw Administratief Centrum met een gloednieuwe onthaalbalie. Hoe kijk jij uit naar die verandering?

Ik kijk er enorm naar uit. We zullen met onze dienst in de prachtige Stadshalle terechtkomen, naast het Stadhuis. De combinatie van een historisch pand met een modern Administratief Centrum wordt schitterend. De dienstverlening wordt nóg toegankelijker, met extra schermen en meer ruimtes om samen te werken.

Welke rol zie jij voor jezelf weggelegd in het nieuw Administratief Centrum en bij de nieuwe onthaalbalie?

Ik wil meehelpen om de drempel tussen Stad en burger zo laag mogelijk te houden. Iedereen moet zich welkom voelen en met een duidelijk antwoord buitengaan.

Wat hoop je zelf te betekenen voor inwoners en bezoekers wanneer ze aan het onthaal langskomen?

Ik hoop dat mensen met een goed gevoel vertrekken: gehoord, geholpen en gerustgesteld. Ik probeer me altijd in hun plaats te stellen. En ja, ik geloof erin dat je mijn glimlach ook aan de telefoon kunt horen (lacht).

Vertel eens: wat weten je nieuwe collega’s waarschijnlijk nog niet over jou?

Als er goede muziek gespeeld wordt op een feestje, kan ik écht niet blijven zitten. De jaren ’80 en ’90 blijven mijn favoriet, maar ik hou van heel wat stijlen, ook Franstalige muziek.

En als afsluiter: stel dat ik jou één woord zou vragen om jezelf te omschrijven … welk woord kies je en waarom?

Behulpzaam. Ik help graag mensen, met kleine én grote dingen, op het werk en daarbuiten.